Flixflox a TAHLO - s dětmi na kole

Flixflox a TAHLO - s dětmi na kole
Dva CZ produkty na zpestření přesunů

Jsem obecně velký fanoušek jízdních kol. Konkrétně jízdního kola jako dopravního prostředku. To znamená, že ho nevyužívám primárně abych si udělal v sobotu odpoledne žízeň, ale v případě, že se potřebuju přemístit z bodu A do bodu B.

Je to win-win (dělám něco pro sebe na čerstvém vzduchu + šetřím kapsu na benzínu a je to taky eko).

Často se do toho snažím zakomponovat i svoje syny - aktuálně 1+ rok (dále také jako "jednoročko") a 3+ roky (jako "tříletko").

A to je pak win-win-win, protože s dětmi na kole je jiná dimenze zábavy, než když je hodíte do oplechované krabice - auta. Věřím také, že jim pomáhám vytvářet si zdravé návyky a vystoupit alespoň občas z normózy přepravy osob primárně osobními automobily.

Oba produkty, Flixflox (přední dětská sedačka) i TAHLO (tažná pomůcka) vyžadují jinou úroveň kooperace a domluvy mezi dospělým a dítětem, k tomu se ještě dostaneme. Nejprve se podíváme na nějaká společná témata a poté na oba produkty samostatně.

Průsečíky obou

Jsou to produkty, které mají z mého pohledu mnoho společného:

  1. Jsou skvělým doplňkem pro cyklopřesuny a aktivní turistiku.
  2. Jsou de facto českými vynálezy ve smyslu lokálního VaV (výzkumu a vývoje).
  3. Jsou vyrobené v České republice - takže v případě pořízení za Vámi nepocestují přes půlku Vesmíru.
  4. Vznikly primárně jako řešení nějakého problému. Přesně tak by dle mého měl byznys vznikat a fungovat. Hledám produkt o nějakých parametrech, neexistuje, vytvořím ho sám...
  5. O obou jsem se dozvěděl z Instagramu od @jenohlave - inspirativní účet. Díky, Filipe!
Filip Wyrwol #UltraStrollerRun (@jenohlave) • Instagram photos and videos
1,608 Followers, 289 Following, 96 Posts - See Instagram photos and videos from Filip Wyrwol #UltraStrollerRun (@jenohlave)

Výchozí podmínky

Aktuálně máme v cyklovozovém repertoáru tyto produkty:

  • Jednomístný cyklovozík Croozer (součástí mj. také expedice),
  • Dvoumístný cyklovozík Croozer,
  • 2 cyklosedačky Hamax s klasickým upevněním na podsedlovku,
  • dětskou koloběžku (pro tříletko),
  • dětské kolo (pro tříletko - zatím ujede sám jen malou vzdálenost),
  • manželka kolečkové brusle,
  • 2 jízdní kola,
  • nějaké zimní vybavení (běžky, boby atd.)

Z čehož vyplývá, že pokud jsem chtěl sám přepravovat oba kluky (nyní nekalkuluji zimní období), musel jsem zapojit cyklovozík, což ne vždy je dobrá volba (časová náročnost na připojení, hmotnost celého transportéru atd.)

Oba produkty vhodným způsobem doplňují stávající arzenál a zároveň zvyšují variabilitu možností.

Stávající arzenál

Také možnost volby ala "chceš jet v sedačce, nebo tě potáhnu?", jak by Vám jistě řekl Ned Johnson (autor knihy Dítě na vlastní pohon), přispívá k samostatnějšímu a svobodnějšímu rozvoji dítěte :-)

Bezpečnost obecně

Bezpečnost je samozřejmě velké téma, které je mnohdy zaklínadlem pro to jezdit v oplechovaných krabicích. To je začarovaný kruh, protože čím více oplechovaných krabic bude po komunikacích jezdit, tím méně bezpečnosti pro ostatní, neoplechované účastníky. Pro zájemce o toto téma doporučuji blog Tomáše Hajzlera a jeho seriál o car-free životě, srdečně sdílím mj. jeho zaujetí pro cyklo-infrastruktru v Holandsku.

Bezpečnost jako takovou je potřeba vnímat z hlediska prostředí a terénu, frekventovanosti komunikace, zkušeností dospělého, počasí, stylu jízdy, věku a fyzických dispozic dítěte, vzájemné míře domluvy mezi dospělým a dítětem atd., zkrátka v širších souvislostech.

Tím chci zdůraznit, že bezpečnost obou produktů je daná zejména způsobem použití a individuálními aspekty, které jsem uvedl. Za samozřejmé považuji použití cyklistické přilby pro všechny účastníky cyklo-zábavy.

Cyklosedačka Flixflox

Existuje řada dětských cyklosedaček a několik předních. Flixflox bude z mé zkušenosti jedna z nejlehčích (490 g) a také nejrychleji montovatelných - to mi naprosto vyhovuje, protože nepotřebuji vozit dítě každou jízdu, a zároveň nepotřebuju prodlužovat dobu přípravy před jízdou.

Montáž sedačky

Sedačka Vám přijede vlastně jako taková jednoduchá skládačka o dvou částech (čelo a sedátko), kterou spojíte do sebe a nasadíte třetí část - vhodný klín (odpovídající sklonu vašeho rámu). Návod je poměrně názorný a k dispozici jsou na webu také krátké videosekvence, které pomohou.

Montáž sedačky (v případě, že už máte z první jízdy skládačku připravenou) probíhá přiložením na rám kola a zafixováním prostřednictvím dvou přezek a stažením pásků, dohromady v jednotkách vteřin. Sedačka drží velmi dobře.

Příchozí stav a namontovaný stav

Montáž dítěte

Jednoročko je trochu neposeda a není rád zafixovaný. Což v rámci Flixfloxu je, poctivě, tříbodově a sólo obě nožičky. Ač měří více jak výrobcem doporučených 70 cm  je poměrně drobný a je trochu ve svém posedu natažený. Možná to je ale dobrý nácvik na polohu pro sprint :-)

Bezpečnost

Nevidím důvod, proč sedačku považovat za nebezpečnou, nebezpečné mohou být okolnosti. Sedačka nemá ochrannou zádovou skořepinu, ale díky tomu se dítě učí běžnému posedu na kole. Z toho mj. vyplývá, že musí být schopen stabilně sedět sám.

Většímu pocitu bezpečnosti přidává umístění dítěte vepředu, kdy mám naprostý přehled o tom, co dělá, a také komunikace je mnohdy transparentnější.

Mně samotnému se trochu hůře slézá z kola s namontovaným Flixfloxem, speciálně když mám za sebou ještě klasickou cyklosedačku, ale opravdu záleží na velikosti kola, hlavního i předního jezdce :-)

[+]

  • Váha,
  • rychlá montáž a demontáž sedačky i dítěte,
  • lepší kontrola nad dítětem.

[-]

  • Nutno pečlivěji časovat spánek dítěte (přecejen v zadní cylosedačce se může opřít a odpočinout si lépe).
  • V případě menšího rámu (a kratších nohou) se může hůře slézat z kola.

Moje osobní tipy

  • Zvonek na Flixflox - jak jsem psal výše, jednoročko je neposeda a má navíc rychle dlouho chvíli, takže pro zpestřetní jízdy si hodně často cinkáme - oceňuji cenově rozumný zvonek na řídítka.
  • Zvážit přídavná řídítka - jak jsem byl správně upozorněn výrobcem, můj pilot je (i na cover fotce) trochu natažený, pohodlněji by se mu asi jelo s přídavnými řídítky, čímž by se jeho posed trochu narovnal.

Tažné lano TAHLO

V první řadě kvituji velmi originální název produktu. Jedná se o vlastně takový "mnohem lepší gumicuk" (skutečně jsem sofistikovanější označení nenalezl), který mi připomíná (mimo klasického gumicuku) vodítko s amortizérem užívané na canicross. Už jsem dlouho canicrossově nevyběhl (níže vzpomínka), ale myslím si, že efekt smrštění má TAHLO (oproti vodítku) vynikající, což eliminuje možnost jeho zamotání kamkoliv.

0:00
/
Klasické vodítko s amortizérem na canicross

Již při rozbalení balíčku byl tříletko velmi zainteresován, protože rád uvazuje všelicos k lecčemu a táhne a vozí různé hračky atd. Bohužel zrovna nebylo moc co táhnout, takže se uchýlil k nekorektní a lehce bolestivé zábavě "tati, podrž to", přičemž natáhl druhý konec a následně pustil. Ale legrace to byla jen do příchodu maminky.

Obecně lze TAHLO vytáhnout ve dvou režimech:

  • Tažném - výchozí využití, kdy dospělý táhne dítě.
  • Brzdném - kdy dospělý jistí dítě, např. z kopce.

Co se týče kompatibility s naším vozovým parkem, zkoušeli jsme zatím velmi oblíbenou koloběžku, a to jak s kolem, tak pěšmo a běžmo. Dále jsme testovali dětské kolo, ale zatím méně, neboť tříletko si není ještě tolik jistý v pedálech.

Montáž

Montáž je velmi rychlá, stačí protáhnout přes smyčku za řídítka taženého a zaháknout za sedadlo tažného. Měl jsem trochu strach abych zadkem nevysunul smyčku z podsedadla (a nevystřelil tak po juniorovi), ale tato obava se ukázala jako zbytečná, zejména, pokud je TAHLO v tahu.

Velmi jednoduchá montáž TÁHLA

Bezpečnost

Bezpečnost je u TAHLA dána primárně prostředím (sám výrobce dokonce uvádí, že jej není možné využívat na silnicích první a druhé třídy), sami užíváme produkt na silnicích, kde se provoz minimální, cyklostezce nebo chodníku (v pěší-tažné variantě).

Alfou a omegou je samozřejmě komunikace mezi dospělým a dítětem. Proto jsme si již na začátku smluvili signály, rozjezd odpočítá tříletko a pro zastavení užíváme univerzální "Stop!".

Pro lepší visibilitu a přehled nad tím, co dítě v tažné variantě za mnou vyvádí, mám v záloze jeden osobní tip, viz níže.

[+]

  • Váha,
  • rychlá montáž a demontáž,
  • univerzálnost a "oboustrannost",
  • rovnoměrnost natažení a stažení (překvapivě dobře eliminuje rázy a "necuká").

[-]

  • Zlenivění taženého,
  • ztráta koncentrace - velmi rychle jsme se dostali do stavu, že nechat se táhnout je paráda a tříletko se začal rychle kochat a ztrácet koncentraci.

Moje osobní tipy

  • Osvědčená cyklopomůcka je zrcátko na moji přilbu. V synergii s TAHLEM je to naprosto geniální, neboť mám velmi rychlý přehled o stavu tříletka za mnou v režimu tažném.
Zrcátko na helmu jako výborný doplněk k tahlu.
  • Průběžná komunikace za účelem zamezení ztráty koncentrace.

Závěrem

V první řadě bych doporučil zamyslet se před pořízením jedno či druhého produktu nad svým stávajícím "vozovým parkem" a tedy i nad možnostmi budoucího využití (s kým a kde budete jezdit, chodit a běhat). Pokud najdete shodu, vřele doporučuji a nemám prakticky výhrad.

Jistě, pravděpodobně dnes již najdete alternativy k oběma (možná i levnější), nicméně je dobré se zamyslet, komu energii, v podobě peněz, transferujtete. A za Flixfloxem i TAHLEM stojí lidé z České republiky, původně dobrý nápad a nadšení z realizace. A to se mi líbí 👍

Pokud máte zájem o TAHLO, zkuste kód "FITNESATOR“ na 10% slevu pro objednávky nad 940Kč (tedy fakticky jedno TAHLO a více).

Video verze: